lørdag 21. januar 2012

Kefir-og kanelkake

Er du på jakt etter en enkel, lite arbeidskrevende kake som faller i smak i de fleste aldersgrupper, anbefaler jeg denne. Kefir gjør den ekstra saftig og kanel hever smaken med et krydret preg.

Første gang jeg smakte denne kefir-og kanelkaken gikk jeg på barneskolen. Allerede den gang trivdes jeg med matlaging. Jeg fikk oppskriften av min klassevenninnes mor som sto bak herligheten. Utrolig nok, har jeg faktisk greid å la være å rote den bort. Nå for tiden er det ikke så ofte jeg baker lengre, mest fordi jeg ender opp med å spise disse kaloribombene helt selv, men også fordi det ikke prioriteres inn i en hektisk hverdag. Denne kaken derimot, er så rask og enkel at den lar seg bake selv etter en lang dag med både jobb og familieliv.

Oppskriften er til en stor langpanne, og i så måte er den ypperlig å ha med på skoletilstelninger og lignende arrangementer. Jeg hadde den med på jobb forleden dag og også der ble den godt mottatt. Ikke inneholder den nøtter eller egg heller, som er praktisk for visse typer allergikere og for de av oss som har en egen tendens til å glemme og kjøpe egg.

Ingredienser:
1 L kefir
8 dL sukker
12 dL hvetemel
3 ts natron
4-5 ts kanel
180 g smeltet smør

Bland alt sammen til en jevn røre. Stekes i stor langpanne (en sånn som fyller hele ovnen) ca. 40 min, 200 grader C (OBS! Settes inn i kald ovn).

Glasur:
200 g smør
500 g melis
4 ss kakao
5 ts vaniljesukker
7 ss sterk kaffe

Gi alt et oppkok og glasuren er klar til å helles over den avkjølte kaken. Ha i tillegg på store mengder nonstop og seigmenn, og suksessen burde være et faktum.

Restene av kaken jeg hadde med på jobb, ble fortært med stor iver av mine barn, som omtenksomt nok, gjerne ville dele med kosedyrene sine og elgen Elliot (klassen til 6åringen sin maskot).

Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar