mandag 18. oktober 2010

Ravenswood

Amerikanske viner, ihvertfall californske, er blant mine favoritter, og har vært det i en del år nå. Helt siden jeg første gang oppdaget vinen Sebastiani laget på Zinfandeldruen. Er man villig til å bevege seg litt over hundrelappen for vinflasken, synes ihvertfall jeg at californske viner generelt gir god valuta for pengene. En annen litt morsom ting med amerikansk vin er det totale fraværet av selvhøytidlighet og pompøsitet, gjerne helt på grensen til det vulgære. For hvem andre ville vel beskrevet vinen sin som "fun" (Ravens wood vintners blend zinfandel) eller kalt en vin "Big Ass Cab" (forøvrig en av de beste vinene jeg noen gang har drukket, men finnes dessverre ikke på polet)? Ikke franskmennene ihvertfall.

Ravenswood har flere viner på polet i ulike prisklasser -alle meget drikkendes. Nå er det slik at jeg synes pappvin er utrolig praktisk og til min store glede oppdaget jeg at Ravenswood Lodi Zinfandel nå selges i papp på polet. Jeg kjøpte den selvfølgelig og det er virkelig en snasen vin som jeg anbefaler flere å prøve. Den er ganske kraftig og smaksrik, litt sødmefull, men også med et særpreg som gjør at den ikke blir smakendes som saft. Den fungerer godt uten mat (hvis man liker kraftige viner), men jeg er overbevist om at den også vil passe godt til søndagsmiddagen.



Nyt den!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar