søndag 24. juni 2012

Indrefilet av svin

Jeg er veldig glad i indrefilet av svin. Gjerne innsmurt i sennep og svidd på kullgrill. Det finnes selvsagt mange andre varianter og jeg har testet ut litt forskjellig. For å sikre et saftig resultat kan man pakke kjøttet inn i bacon eller spekeskinke. Oppskriften under har jeg prøvd både med parmaskinke og strandaskinke, hvor sistnevnte faktisk ga best resultat.

Du trenger:
600-800 g indrefilet av svin
3 ts grov sennep
1 ts pesto
1 ts honning
2 ts olivenolje
saften av 1/2 lime
1 ts soyasaus
1-2 ts salt
1-2 ts svart grovkvernet pepper
1 knivsodd karri
1 knivsodd kanel
1 knivsodd spisskummen
6-12 biter spekeskinke (f.eks. strandaskinke eller parmaskinke)

Bland alt og smør indrefileten godt inn i marinaden. Legg spekeskinken utover - tett i tett - og plasser kjøttet oppå. Hell over eventuelle marinaderester og pakk inn svinekjøttet i spekeskinken.
Dette stekes raskt på høy varme i en blanding av smør, hvitløkssmør og saften av 1/2 lime.
Tilsett 1/2 dL rødvin og 10-15 cherrytomater. Plasser det hele i forvarmet stekeovn og la stå i 20- 25 min ved 210 grader.
Jeg har en stekepanne med avtagbart håndtak som kan settes i stekeovn, hvilket er veldig praktisk. Pakker man indrefileten pent og nøye inn i spekeskinken er det ikke noe problem å flytte den over i en ildfast form, men det er veldig greit når man slipper akkurat det.

Etter endt steketid, ta ut kjøttet. La det hvile, mens sausen lages i stekepannen med godsakene fra ovnsbakingen. Til stekepannen med rødvin og stekesjy, sett til:

3 ss creme fraiche
1 ss hvitløkssmør
1/2 ss worchestershiresaus
1/2 ss soyasaus
1/2 dL melk (eller fløte)

Visp godt og kok opp. Så er det bare å servere.
Som tilbehør kan jeg anbefale hjemmelaget potetmos og jordbærchutney.


Velbekomme!

1 kommentar:

  1. Jeg kan forresten nevne at får man rester av denne indrefileten, er den faktisk like god skåret i tynne skiver, til frokost eller lunsj dagen etterpå.

    SvarSlett