søndag 24. juni 2012

Potetmos

Hjemmelaget potetmos er både raskt og enkelt. Har man litt ekstra tid, kan det bli særdeles godt.

Jeg må nok innrømme at jeg har brukt mye tid på britiske fjernsynskokker. En av mine absolutte favoritter er Heston Blumentahl og hans kjemiske tilnærming til matlaging. Potetmosen får et helt nytt smaksnivå, mår den lages slik han gjør det. Resultatet blir vanvittig bra, uten de store anstrengelsene.

Trikset er å ha potetene 1 time i vann på rett over 60 grader celsius. Da brytes bindingene som ellers kan gi potetmosen limete konsistens. Min måte å gjøre dette på er rett og slett å putte potene i en kjele med lettsaltet vann, i stekeovnen stilt på omlag 70 grader. Etter en time, koker jeg potetene på vanlig måte til de er myke. Så er det bare å gjøre som "vanlig". Hell av nesten alt vannet. Tilsett salt, pepper, litt melk eller fløte og generøse mengder smør. Og mos i vei.

Ønsker man en puré, kan man dytte potetmosen gjennom en sil. Det er ganske slitsomt, men er faktisk verdt det - særlig hvis man ønsker å imponere noen.

Når det kommer til redskap, finnes det mye dårlige potemosere på markedet. Flere av dem ligger og slenger i kjøkkenskuffen min. Jeg har dog vært så heldig at min stefar har spikket til en tynn bjørkekubbe til meg - en gang vi manglet en kjøpevariant. Denne har vist seg å fungere perfekt til mosing av poteter og andre rotgrønnsaker. Så har du vedkubber liggende til peisfyring, anbefaler jeg å ofre en til kjøkkenet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar