søndag 16. mai 2010

Delikatesser i hagen

Det er ikke alltid nødvendig å gå over bekken etter vann.

Jeg oppdaget nylig en litt rar sopp ved et av bedene mine. I frykt for at den skulle være giftig, den så jo tross alt litt farlig ut, la jeg ut en forespørsel på hagebloggen min om noen hadde kjennskap til denne soppen. Svaret kom kjapt. Til min store overraskelse viste det seg å være spissmorkel, som faktisk fint går an å bruke til matlaging. Så når regnet gir seg skal de plukkes (ved nærmere ettersyn viste det seg å være over 20 av dem) og bli til spissmorkelsaus.

En delikatesse som gjerne forbindes med det franske kjøkken er Escargot, eller snegler for å si det på godt norsk. Opprinnelig fantes ikke den sneglen som brukes til matlaging vilt i våre trakter, men den har kommet hit i oppdrettsøyemed. Og som vanlig er i oppdrett, så greier dyrene å rømme. Det har ført til at den har kolonisert seg noen steder som for eksempel i Asker og Bærum. Likefult ble jeg ganske paff da jentene mine fant en slik en i skogholtet der vi bor.
Da de ropte og hoiet om en STOOOR snegl, regnet jeg vel med at det kunne være en vanlig art uten hus (og fryktet det var brunsnegl). Jeg er ikke akkurat noen ekspert på snegler, og jeg måtte hjem og sjekke på internett for å finne ut hva slags snegl dette var.



Tilfeldigvis fant vi den igjen (eller kanskje et annet medlem av familien dens)  dagen etter. Denne ble foreviget sammen med spissmorkelen :) Så nå kan jeg skryte av flere delikatesser i min egen hage!

1 kommentar:

  1. Nå får jeg starte jakten på en vinbergsnegl til, så kan jeg starte min egen delikatesseoppdrett: http://www.walter-lystfisker.dk/opvinsng.htm

    SvarSlett