torsdag 20. mai 2010

Potetsalat

Jeg elsker hjemmelaget potetsalat like mye som jeg misliker kjøpevarianten. Heldigvis er det enkelt å gjøre butikkpotetsalaten spiselig. Det er rett og slett bare å tilsette creme fraiche (eller lett rømme), litt presset sitron, sort pepper, løk/vårløk og hvis man ønsker og har tilgjengelig: cherrytomater, basilikum (litt uvanlig, men funker godt) eller gressløk og stangselleri.

Har man tid og poteter, er det enkelt å lage den fra bunnen:

8-10 kokte poteter (uten skall, i biter)
2 stilker stangselleri
1/2 eple i små biter
1 boks creme fraiche
1-2 ss majones
1/2 dL melk (litt mindre, hvis potetsalaten skal serveres umiddelbart)
Saften av 1/3-1/2 sitron 
Mye nykvernet sort pepper og litt salt

(Også godt å ha i: Løk/vårløk og basilikum eller gressløk)

Bland alt og server :)


Velbekomme

1 kommentar:

  1. Hei Dyveke! Potetsalat, ja der er det mye enkelt og godt. Jeg har laget en, og mye bra respons på den. De er med sennep, olje løk varme poter skal se om jeg finner oppskriften på den igjen til deg en annen gagn. Men jeg lurer på noe helt annet. Vinkjøler for PAPPvin! Har ikke sett noen. Selvfølgelig har jeg løst problemet midlertidtig, Tar "vin-posen" ut av pappen og legger den i en rundvindkjøler. Ikke alltid like praktisk med en full pose. Funger veldig bra på halvfullpose..og nedover :-) Ja disse posene er egnet til mye, kjekt på tur,dvs hodepute mens det vin i den. Tom fremdels egnet til hodepute...og da med bare luft. Nå som badesesogen, ypperlig som "bade-balle" både for små og store :-)God pinse. Sissel

    SvarSlett